Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu
Recenzii

Recenzii

Coanda si avioanele sale

Titlu: Mandria de a fi roman

Autor: Mihai-Athanasie Petrescu

Data: 26.11.2010

Coanda-carteMandria de a fi roman

(note de lectura*)

De cativa ani ma tot gandesc in ce fel sa organizez in scoala unde lucrez o manifestare prin care sa marcam centenarul zborului cu reactie. Aniversarile acestea sunt ocazia perfecta pentru a obtine atentia elevilor, intotdeauna doritori sa isi explice de ce mass-media aduce in discutie anumite evenimente.

De aceea, am fost foarte bucuros cand, intr-o buna zi, am aflat de iminenta aparitie a unui studiu dedicat lui Henri Coanda. Mi se oferea si bibliografia autorizata in domeniu, necesara pentru reusita manifestarii planuite de mine, o carte care se recomanda singura prin numele autorilor: Cristian Craciunoiu si George Paul Sandachi. Si mai mult m-am bucurat cand acestia mi-au oferit textul, pentru o lectura preliminara si pentru traducerea unei parti a lui in limba engleza. Recunosc ca, desi nu sunt adeptul lecturii pe calculator, am fost foarte tenace si am facut traducerea cat am putut de repede, cu speranta sa contribui si eu la grabirea datei de aparitie a volumului.

Si ambitia cercetatorilor (si a traducatorilor) a fost rasplatita: cartea a fost scoasa in public la Ziua Aviatiei, cu prilejul mitingului de la Aeroportul Otopeni, o manifestare dedicata, si ea, centenarului.  Am fost printre primii care au pus mana pe ea si am avut grija sa o arat tuturor cunoscutilor de pe platforma rezervata publicului. Era (este) o adevarata incantare prin aspectul grafic, realizat de Daniel Toma.

M-am grabit sa o recitesc imediat ce am ajuns acasa. Am redescoperit acest text atractiv, plin de informatii interesante si importante si bogat ilustrat.

Henri Coanda face parte dintre acele personalitati a caror biografie nu a fost pe deplin scrisa. Nascut in Romania, si-a petrecut copilaria atat in tara natala, cat si pe meleaguri straine, acolo unde familia a fost nevoita sa il urmeze pe ofiterul-diplomat Constantin Coanda. Dupa un traiect care a cuprins Austria, Franta si Belgia, familia a revenit in Romania, exact atunci cand Henri trebuia sa devina elev. A invatat la scoli bucurestene si la Liceul pentru fii de militari de la Iasi, dovedindu-si pasiunea pentru stiintele exacte. A urmat apoi, firesc, Scoala de ofiteri de artilerie si un stagiu de pregatire in Germania, perioada in care s-a cristalizat interesul tanarului Coanda pentru aeronautica, in 1906 proiectand si construind primul sau avion.

Autorii cartii il insotesc, apoi, pe Henri Coanda in toate incercarile de a concepe si realiza alte aparate de zbor.. Se pune accentul pe staruinta tanarului roman de a gasi solutii noi la problemele zborului mecanic, solutii bazate pe calcule si experimente numeroase. Sunt oferite cititorului, in facsimil, brevete de inventie emise de Ministerul francez al Comertului si industriei Sunt, de asemenea, evocate relatiile sale cu mari savanti ai epocii, ca Eiffel sau Painlevé, care l-au ajutat sa isi realizeze experientele si sa formuleze concluziile. Rezultatul acestor studii va fi aparatul „H. Coanda-1910”, prezentat la cel de-al doilea Salon Aeronautic de la Paris.

Avionul avea numeroase elemente de noutate, de la profilul aripii la forma fuselajului, configuratia suprafetelor de comanda, insusi materialul din care este construit si felul in care acesta este lustruit si lacuit, pana la inventia cea mai importanta: modul de propulsie. Textul cartii este darnic cu detaliile tehnice privind configuratia aparatului si modul de propulsie, venite chiar din brevetele de inventie supuse de inginerul roman. Reactiile celor care au avut ocazia sa vada aparatul expus la Paris, dar si ale unor specialisti care au studiat ulterior acest avion, sunt, de asemenea, redate de autorii lucrarii, pentru ca acestea vin sa certifice noutatea absoluta prezentata de avionul „H. Coanda 1910”. Iconografia este relevanta, aeronava este prezentata in numeroase fotografii, luate din unghiuri diferite, astfel incat nu exista nici o urma de indoiala privind autenticitatea acestora.

Un eveniment studiat indeaproape de autorii lucrarii monografice este momentul 16 decembrie 1910. Dupa inchiderea expozitiei de la Paris, Henri Coanda si-a transportat aparatul pe campul de la Issy-les-Moulineaux, unde intentina sa faca mai multe experimente. Sunt reproduse amintirile lui Coanda reluate de diverse publicatii in anii ’50 – ’60, in care este evocat primul zbor (neprevazut) al avionului cu reactie. Experimentul se incheie prin distrugerea accidentala a aparatului si o noua tema de reflectie pentru Coanda – comportamentul surprinzator al jetului de gaze incandescente.

Constienti de caracterul subiectiv al relatarii evenimentului de catre insusi Henri Coanda, autorii lucrarii in discutie incearca, cu succes, sa il ateste si prin alte marturii si sa justifice faptul ca, ulterior, constructorul nu a reluat propulsia cu reactie la alte avioane. Pentru ca Henri Coanda nu s-a oprit la acel avion, ci a continuat cu un bimotor cu elice, care ar fi trebuit sa fie expus la al treilea Salon Aeronautic (Paris, 1911), dar a fost distrus de catre pilotul Boutmy inainte de deschiderea acestuia. Si aceasta creatie prezenta numeroase elemente de noutate, printre care folosirea a doua motoare sincronizate (care puneau in miscare o singura elice).

Apoi a devenit colaborator al unui constructor englez de avioane. Ramas in pana de mijloace materiale, Coanda a fost nevoit sa accepte oferta societatii The British and Colonial Aeroplane, unde a conceput  si a introdus in fabricatie mai multe avioane sub marca „Bristol-Coanda”. Fiecare dintre aceste avioane prezenta inovatii importante. Statul roman a achizitonat astfel de avioane cu destinatie militara, intrat in dotarea armatei romane, acest lucru fiind, binenteles, pe larg relatat in cartea de fata.

Ultima parte a lucrarii se refera la activitatea lui Henri Coanda dupa izbucnirea primului Razboi Mondial. Incadrat ca ofiter de artilerie in armata franceza, Coanda este detasat la uzina Delaunay-Belleville, unde realizeaza un avion biplan pentru reglarea tirului artileriei, apoi, in 1916 (dupa ce autoritatile franceze refuzasera cererea guvernului de la Bucuresti de a-i permite sa revina in tara), un alt biplan  bimotor, pentru misiuni de bombardament si recunoastere, un hidroavion si un bombardier bimotor pentru misiuni la mare distanta.

Inaintea concluziilor, autorii cartii dedica un scurt capitol si aerodinei lenticulare.

Lucrarea nu putea fi inchisa inainte de a se studia eventualul impact al reusitei propulsiei reactive inca din anul 1910. Poate ca nu venise inca momentul unei astfel de cuceriri tehnice, asa cum spune Gustave Eiffel? Cert este ca, odata cu impunerea avionului cu reactie, in anii celui de-al doilea Razboi Mondial, cercetarile lui Coanda din primul deceniu al secolului trecut au revenit in actualitate si au fost aplicate de constructorii de aeronave.

„Henri Coanda … si avioanele sale” este una dintre acele carti necesare nu numai pentru a contura personalitatea unui mare savant si creatia sa. Coanda, un om de stiinta recunoscut astazi pe plan mondial, nu este inca indeajuns de cunoscut si promovat. Mai exista documente nestudiate, mai trebuie evaluata importanta multora dintre rezultatele cercetarii lui stiintifice. Cartea aceasta – mai ales prin faptul ca apare in editie bilingva, romana-engleza, fiind, astfel, accesibila si cititorilor straini – este una dintre caramizile prin care se  edifica aceasta importanta constructie: cunoasterea cat mai profunda a unor realitati istorice si, prin aceasta, revendicarea, pentru natiunea romana, a locului pe care il merita in evolutia stiintifica si thnica a omenirii.

* Cristian Craciunoiu, George Paul Sandachi: “Henri Coanda … si avioanele sale 1910 – 2010”, Bucuresti, Editura Modelism, 2010

Henri Coanda, expresie a spiritului creator romanesc pe plan universal

PREZENTARE: „Henri Coanda, expresie a spiritului creator romanesc pe plan universal”, de Gheorghe Zarioiu si Ion R. Popa, Editura Autograf MJM, 2009; format A3, 164 pagini

Autor: prof. dr. Nicolae-Razvan Mitu

Coanda_carte2Lucrarea are caracter monografic si se prezinta intr-o tinuta grafica deosebit de atractiva, avand pe prima coperta chipul blajin al savantului si aerodina lenticulara, despre care acesta spunea ca va fi mijlocul de transport al viitorului; coperta a doua infatiseaza primul avion cu reactie, „Coanda 1910”, a treia un mare liceu craiovean ce poarta numele savantului, iar a patra Aeroportul International „Henri Coanda” din Bucuresti.

Lucrarea este deschisa printr-un citat din gandirea marelui savant care confirma apartenenta sa la arealul oltenesc.

Urmeaza „Argument” semnat de General de Armata  (r), Dr. Dumitru Penciuc, din ale carui observatii consemnam: „Prin intreaga ei arhitectura, aceasta impresionanta monografie are marele merit de a face cunoscut marelui public pe cel care a fost purtatorul efluviilor pamantului romanesc pe toate meridianele stiintei si tehnicii mondiale, de a intregi imaginea imensei lui activitati cu noi date si informatii, asezandu-l de-a pururi in panteonul geniilor de valoare mondiala ale natiunii romane”, in continuare remarcand ca „autorii emit teza potrivit careia, Henri Coanda nu apartine unui domeniu sau altuia, ci stiintei in intregul ei, din toate timpurile, stiinta care, la randu-i, aplicata in cele mai diverse domenii a dat nastere unei vaste creatii tehnice” si au meritul ca, „pentru prima data intr-o lucrare dedicata lui Henri Coanda, este prezentata filosofia savantului…, conchizand ca umanismul, zamislit in cugetul sau din sinteza celor doua medii sociale pe care le-a cunoscut – pe de o parte elita societatii romanesti si europene, iar pe de alta lumea satului romanesc cu farmecul dar si cu amarul sau – constituie fundamentul ideologic al complexei si diversei sale opere”.

„Prefata”, semnata de regretatul om de cultura profesorul Alexandru Firescu, pune in evidenta atat calitatile autorilor si ale modului lor de lucru, dar si aspecte inedite din viata si activitatea savantului, pe care l-a cunoscut personal, apoi ne prezinta mari personalitati ale stiintei si tehnicii mondiale care s-au referit la Coanda si opera lui, remarcand: „…cartea de fata are compliniri remarcabile si elemente de noutate evidente si numeroase… Capitolul despre tinerete si formarea intelectuala capata reliefari diferite fata de alte lucrari similare, devenind peremptoriu util pentru calauzirea tinerilor cititori in tainele de <<laborator>> ale zamislirii precoce a omului de geniu”, marturisindu-si, totodata, „admiratia pentru calitatea informatiilor si interpretarilor din partea a treia a lucrarii (…), care traseaza liniile de forta ale personalitatii enciclopedice a savantului”.

Cartea este structurata pe trei parti, fiecare cuprinzand capitole si subcapitole, este intregita de cinci anexe, intre care si cate un rezumat in limba franceza si limba engleza.

Partea intai, „Familia Coanda – interferente cu istoria devenirii si afirmarii natiunii romane”, se refera la „Descendenta savantului”, mergand pe filoanele istoriei pana la Boierii Craiovesti si Cezieni, la „Copilaria, tineretea si formarea intelectuala”, capitol asupra caruia autorii au imprimat un profund caracter formativ.

Partea a doua, „Itinerar in activitatea stiintifica, tehnica  si artistica a savantului”, aseaza pe prim plan „Activitatea in domeniul aerodinamicii si aeronauticii”, careia savantul i-a dedicat anii 1908-1918, in cadrul careia autorii au consemnt: inventarea  avionului cu reactie, construirea primului avion bimotor din lume inaugurand era aparatelor de zbor multimotoare, activitatea ca manager tehnic la Uzinele Bristol din Anglia (1911-1914), unde a pus bazele expansiunii aeronautice in sistem satelit si a creat alte tipuri de avioane multiplicate in aproape o suta de exemplare, activitatea in folosul Aliatilor din timpul Primului Razboi Mondial, cand a creat inca patru noi tipuri de avioane si armamentul de bord necesar luptei aeriene, ultimul, „Coanda 1918”, fiind considerat in epoca o adevarata unitate de artilerie zburatoare.

In cel de-al doilea capitol din partea a doua, autorii au tratat „Aportul stiintifico-tehnic la reconstructia si avantul economiei europene in perioada interbelica (1919-1938)” in care isi gaseste locul tratarea meritelor si a inventiilor savantului in arhitectura, urbanism, materiale si mijloace de constructii, in conditiile distrugerilor lasate de razboi si ale penuriei de resurse, precum si in prospectarea subsolului. Locul cel mai important este rezervat „Efectului Coanda” si aplicatiilor acestuia, care au generat adevarate scoli de studiere a fenomenului si aplicatiilor sale inepuizabile si o stiinta noua, „Fluidonica”.

Capitolul „Alte realizari prestigioase ale savantului in slujba omenirii (1940-1972)”  este, poate, cel mai interesant, relevand meritele savantului in studierea solului si crearea unui ingrasamant ecologic, in studiul apei si inventarea unui hidrogenerator, brevetat in intreaga lume.

Autorii ne descopera  si preocuparile savantului pentru gasirea „tineretii fara  batranete” , continuate de americanul Patrik Flanagan care a obtinut „apa pura” care, sub denumirea de „Mega H” sau „Crystal Energy”, constituie un medicament folosit in tratarea celor mai cumplite boli.

Una dintre marile realizari ale savantului pe care o prezinta lucrarea este rezervorul submersibil din Golful Persic, construit pe cand se afla angajat in America, Ilinois, pentru Emiratul Dubai. Uriasul clopot de otel avea o capacitate de 80.000 m.c., nu avea fund si putea fi deplasat prin tractare pe suprafata marii.

Nu lipsite de interes sunt aspecte cu privire la activitatea secreta a lui Henri Coanda, dupa sosirea in Romania, la care se refera cartea.

Activitatea savantului este intregita cu referirile la implinirile sale din domeniul artei, sportului si al imblanzirii animalelor.

Ultima parte, „Conceptia lui Henri Coanda despre natura, societate, munca si menirea omului de stiinta”, ne infatiseaza mai intai „Contextul istoric, social-economic, stiintifico-tehnic si cultural in care s-au conturat si definit conceptia si personalitatea acestuia”, fara de care opera complexa si vasta a savantului nu poate fi inteleasa si explicabila temeinic, „Filosofia savantului”, care reprezinta fundamentul ideologic al intregii sale vieti si activitati. „Personalitatea enciclopedica a savantului” este prezentata cititorului ca o incununare a muncii creatoare a unei vieti octogenare puse in slujba umanitatii, autorii recomandand-o ca „un exemplu demn de urmat”.

Un mare merit revine autorilor pentru sintetizarea aproape a fiecarui capitol  in scheme care il indeamna pe cititor la un feed-beak si o sistematizare, imediat dupa lecturarea acestuia. Asa sunt schemele sintetice cu privire la „Studii”, „Arborele genealogic”, „Aplicatiile <<Efectului Coanda>>”, „Activitatea lui Henri Coanda, pe etape istorice”, „…, pe domenii de activitate”, „Activitati omagiale dedicate savantului”, „Cercuri de personalitati frecventate”, „Distinctii primite”.

Paginile cartii sunt presarate cu scheme tehnice demonstrative, dar si cu ilustratii referitoare la parinti, familie, activitate, la institutiile si obiectivele economice care ii poarta numele.

In afara subsolului tehnic destul de bogat, cartea este insotita de o ampla lista bibliografica ce cuprinde lucrari cu caracter general si special, periodice si internet.

Lucrarea este sistematizata, activitatea si creatia savantului fiind perfect prezentate pe epocile istorice strabatute si pe domenii, ceea ce ii confera un caracter aparte, este coerenta si cursiva, deosebit de accesibila oricarei categorii de cititori, tineri sau varstnici, avizati sau nu,  dornici sa-si formeze o imagine mai completa despre Henri Coanda (1886-1972), cel mai mare si cel mai fecund inventator roman al zilelor noastre,  care a inclus in opera sa spiritul creator romanesc pe care l-a impus in universalitate, dandu-i cea mai vie stralucire.

Doctor in istorie, prof. Nicolae-Razvan Mitu

Avioane construite in Romania: IAR-POTEZ 25

Autor: Dragos DOBRE

POTEZIn ultimul trimestru al anului 2009, editura Host Models a lansat pe piata lucrarea IAR-POTEZ 25, o editie bilingva romana-engleza, ca supliment al revistei MODELIST.

Lucrarea, in acelasi timp primul volum al colectiei „Avioane Construite in Romania”, prezinta istoria fabricarii la IAR Brasov a licentei avionului IAR-POTEZ 25.

Obiectivele declarate ale seriei sunt ambitioase: de a oferi in timp o sursa de documentare pentru cei interesati de realizarile Industriei Aeronautice Romane.

Recent, am citit si noi cartea mentionata – IAR-POTEZ 25 – continand informatii si poze interesante ale avionului IAR-POTEZ 25 precum si diverse inmatriculari ale aparatelor produse.

Lucrarea este impartita in doua sectiuni, prima continand prezentarea avionului IAR-POTEZ 25 construit sub licenta la IAR Brasov. Ca o anexa a primei parti, volumul contine lista cu datele punerii in serviciu pentru fiecare aparat din cele 216 bucati fabricate.

A doua sectiune a lucrarii prezinta evenimentul aeronautic „Raidul Micii Antante si Poloniei din 1928″, primul concurs militar in cadrul caruia tarile implicate si-au verificat tehnica aeronautica din dotare. In acest raid a fost prezent cu succes si avionul IAR-Potez 25.

Fara exagerari, lucrarea este curata, buna si necesara si, cum spunea un prieten, pentru o prima aparitie dintr-o serie ambitioasa nu vedem ce se poate reprosa. Fotografiile sunt intr-adevar frumoase si instructive, pozele fiind de o buna claritate iar textul insotitor este de mare interes.

Desi o lucrare cu putine pagini, datorita informatiilor istorice si tehnice, desenelor si profilelor color continute, lucrarea sa satisface chiar si exigentele celui mai strict public: modelisti si pasionati de aviatie.

Speram ca pe viitor urmatoarele lucrari sa beneficieze de desene ceva mai complete, eventual ceva mai mari, iar fotografiile de detaliu sau cele provenite din manuale sa fie mai bine evidentiate.

Adresam in acest articol felicitarile noastre autorilor, redactorilor si editorilor si le dorim spor la lucru in continuare, deoarece noi vom cumpara si promova cu siguranta aparitiile viitoare!

Lucrarea prezentata este disponibila in limita stocului in magazinul nostru online la categoria Literatura de aviatie (Romana).

Titlu: IAR-POTEZ 25

Colectia: Avioane Construite in Romania / supliment al revistei ModelIST

Autori: Dan Antoniu, George Cicos

ISBN: ISBN978-973-0-07124-5

Editura: Host Models, Brasov

Anul aparitiei: 2009

Hartie: Conditii grafice deosebite, hartie lucioasa

Pagini: 64

Limba: bilingva, romana-engleza

Ilustratii: 62 imagini alb/negru, 11 fotografii din cartea de intretinere a aparatului si 10 profile color, o vedere de deasupra si una de dedesubt, realizate de Teodor Liviu Morosanu

Despre autori:

Dan ANTONIU (n. 1945 Bucuresti) este un cunoscut cercetator istoric in domeniul aeronautic. Autor de carte pe teme aviatice, domnul Antoniu a adus de-a lungul timpului o importanta contributie la promovarea si popularizarea aeronauticii romane. Este membru in Divizia de Istorie a Stiintei si Tehnicii – Sectia Istoria Aeronauticii a Academiei Romane.

Detinand o importanta arhiva fotografica aeronautica personala ce cuprinde un volum impresionant de imagini de la inceputurile aeronauticii romane si pana in prezent, domnul Antoniu are probabil cea mai mare colectie privata din tara cu imagini legate de aviatia romana.

George CICOS (n. 1952) este deasemeni cercetator istoric in domeniul aeronautic, fiind si fost pilot de linie (Boeing 737).Este membru in Divizia de Istorie a Stiintei si Tehnicii – Sectia Istoria Aeronauticii a Academiei Romane.

In urma cercetarilor efectuate in arhivele militare, arhivele nationale, arhivele mai multor muzee, arhivele OSIM, arhive personale si ca urmare a interviurilor cu personalul aeronautic, autorii sunt in posesia unei impresionante baze de date privind istoria aeronauticii militare si civile a Romaniei.

Sharing is caring